Afgelopen vrijdag was het weer Black Friday, een belangrijke ‘koopjesdag’ in Amerika. Bij ons is Black Friday nog vrijwel onbekend, hoewel een aantal Amerikaanse bedrijven pogingen doet om het ook hier op de kaart te zetten (Apple bijvoorbeeld). Dit jaar trok een recordaantal van 89 miljoen Amerikanen de portemonnee op Black Friday. Maar goedkoop shoppen op Thanksgiving zelf zit ook in de lift.
Black Friday (oftewel Zwarte Vrijdag) is de dag na Thanksgiving, dat altijd op donderdag valt. De meeste werkenden hebben op deze dag vrij, waardoor Thanksgiving een lang weekend wordt. Thuiszitten wordt er echter niet het hele weekend gedaan. Want op vrijdag moet er traditioneel geshopt worden voor Kerstmis en dat kan op deze dag met spectaculaire kortingen. Bedrijven bedenken de gekste acties om mensen maar naar de winkel te krijgen. Dat winkelen hoeft trouwens niet eens meer fysiek, want ook de online verkoop breekt deze dag records. Dit jaar (2012) bedroeg de online verkoop voor het eerste meer dan een miljard dollar. Overigens heeft de ecommerce-industrie ook nog haar eigen feestje op de maandag na Black Friday: Cyber Monday. Op deze dag hopen webshops de verkoop van vrijdag nog eens dunnetjes over te doen.
Thanksgiving maakt plaats voor Black Friday
Duidelijk is wel dat fysieke en virtuele winkels steeds meer in elkaar overlopen, ook wat betreft de verkopen op zo’n traditionele shopdag als Zwarte Vrijdag. Om weerstand te bieden aan de 24-uursverkoop van webwinkels, gaan veel gewone winkels op vrijdag vaak al bizar vroeg open. Lees: midden in de nacht. Sommige winkels schuiven zelfs de Thanksgiving-kalkoen aan de kant en openen donderdagavond als de deuren.
Waar komt de term ‘Black Friday’ vandaan?
De gekte wordt flink opgezweept, zodat iedereen het idee heeft dat hij of zij geen kortingen mag mislopen. Vanaf de nacht van donderdag of vrijdag vormen zich voor de deuren van de winkels met de spectaculairste aanbiedingen grote rijen. Het is op deze dag dan ook overal een gekkenhuis (te vergelijken met de Dolle Dwaze Dagen bij de Bijenkorf), een reden te meer om maar lekker thuis achter de laptop of de tablet te blijven zitten. Ook opvallend: 10% van de webverkoop vond plaats via een iPad en nog altijd een dikke 8% via de iPhone. Tablets en telefoons van andere merken zijn beduidend minder populair als het gaat om online verkopen.
Zwarte Zaterdag, maar dan op vrijdag
De benaming Black Friday komt oorspronkelijk uit de Amerikaanse stad Philadelphia. Zo’n 50 jaar geleden werd de term geïntroduceerd als verwijzing naar de enorme verkeersdrukte op die dag, te vergelijken met de Zwarte Zaterdagen in onze zomer, als de Franse Autoroute Du Soleil in een stukje Nederland verandert. In de jaren 80 kwam het idee op dat het ‘zwart’ ook wel eens kon komen van de zwarte cijfers die deze dagen worden geschreven, in tegenstelling tot de rode cijfers als het slecht gaat. De gemiddelde Amerikaan besteedde dit jaar maar liefst $423 dollar, een stijging van 6% vergeleken met vorig jaar. Hoe dan ook, voor de retailsector in Amerika is Black Friday een feestje dat best wel langer dan één dag zou mogen duren.
Bekijk ook de pagina met Amerikaanse feestdagen en de gouden tips om goedkoop te shoppen in Amerika.