Of je nu gaat shoppen in New York of voor zaken naar Amerika reist, je vliegtuig vertrekt helaas niet altijd op tijd. Er zijn allerlei oorzaken voor een vlucht die niet op tijd vertrekt, maar in sommige gevallen kun je aanspraak maken op een vergoeding.
Ben je met meer dan 3 uur vertraging aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je volgens Verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het loont de moeite om dit even goed na te zoeken, want de vergoeding voor een vertraagde vlucht kan oplopen tot maar liefst € 600. Als je vertraging uiteindelijk meer dan 5 uur bedraagt, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je kunt je vliegticket dan vergoed krijgen en aanspraak maken op een terugvlucht naar je vertrekpunt.
De compensatieregeling geldt zowel voor vluchten binnen de EU als buiten de EU. Als je naar Amerika vliegt heb je te maken met de regeling voor vluchten buiten de EU van meer dan 3.500 km.
Dit is de compensatieregeling voor vluchten buiten de EU
De vergoedingsregeling geldt alleen wanneer voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- Je komt met 3 uur of meer vertraging aan op je eindbestemming
- Je vertrekt vanuit een EU-land of je vliegt terug naar een EU-land met een in de Europese Unie gevestigde luchtvaartmaatschappij
- Je vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU wanneer je vertraging oploopt
En dan kun je aanspraak maken op de volgende vergoedingen bij vertraagde vluchten:
- € 250 vergoeding per persoon bij een vertraagde vlucht tot 1.500 km
- € 400 vergoeding per persoon bij een vertraagde vlucht van 1.500 km tot en met 3.500 km
- € 300 vergoeding per persoon bij een vertraagde vlucht van meer dan 3.500 km tussen de 3 en de 4 uur
- € 600 vergoeding per persoon bij een vertraagde vlucht van meer dan 3.500 km voor meer dan 4 uur

Stel je op de hoogte van je rechten als passagier bij vertraagde vluchten naar de VS (foto: Pixabay)
Op grond van het Verdrag van Montreal kun je hiernaast nog voor extra vergoedingen in aanmerking komen. Bijvoorbeeld als je aantoonbaar kosten hebt gemaakt voor maaltijden, extra autohuur of ander vervoer, overnachtingen en bijvoorbeeld telefoonkosten. Dit geldt met name als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging heeft aangeboden als gevolg van de vertraging.
85% van de passagiers is niet op de hoogte van hun rechten bij vertraging
Hoewel de details van de Verordening van van land tot land verschillen, gelden deze bepalingen voor binnenlandse en internationale vluchten (in de VS, Europa en daarbuiten). Het komt erop neer dat wanneer je met het vliegtuig reist, je in het algemeen recht hebt op compensatie bij vertraagde vluchten die niet door buitengewone omstandigheden zijn veroorzaakt.
Toch weten veel mensen nog altijd niet dat ze dit recht hebben. Volgens claimbureau AirHelp, dat passagiers assisteert met het verkrijgen van compensatie, is het zo dat 85% van de vliegtuigpassagiers in de EU en 92% van de passagiers in de VS hun rechten niet kent.
Bij een vertraging kijkt men naar de aankomsttijd die op je boekingsbevestiging staat. Deze vergelijkt men met de actuele aankomsttijd. Daarnaast moet het dus gaan om een luchtvaartmaatschappij uit de EU. Of de vlucht moet vertrekken vanuit een luchthaven in de EU, zoals Schiphol, Zaventem of Eindhoven Airport.
Komt de vertraging door bijzondere omstandigheden buiten de macht van de luchtvaartmaatschappij om? Dan vervalt je recht op compensatie. Bijzondere omstandigheden zijn bijvoorbeeld weersomstandigheden, bommeldingen, terrorisme of stakingen van de luchtverkeersleiding of het grondpersoneel.
Waarom het lastig is om je vertraagde vlucht te claimen
Uiteraard zijn vliegmaatschappijen er niet happig op om vergoedingen voor vertraagde vluchten uit te betalen. Ze beroepen zich dan ook graag op overmacht, ook als daar volgens de rechter geen sprake van is. Zo valt een technisch mankement aan het vliegtuig of een staking van het eigen personeel niet onder ‘buitengewone omstandigheden’. Dit terwijl maatschappijen zich hier in dit geval wel vaak op beroepen.
Het is als consument dan ook behoorlijk lastig om te bepalen of je recht hebt op een compensatie of dat er écht sprake is van een buitengewone omstandigheid. Als er bijvoorbeeld bagage aan boord is, maar een passagier is niet ingestapt, dan moet de bagage om veiligheidsredenen weer van boord worden gehaald. Dat is wél een bijzondere omstandigheid en geen ‘gewone’ vertraging. Ook als het hard regent of stormt en je vliegtuig loopt daardoor vertraging op, kun je geen aanspraak maken op de vergoeding. Hetzelfde geldt in het geval van een medische noodsituatie.
Loop je vertraagde-vlucht-vergoeding niet mis!
Wil je meer weten over jouw recht op vergoeding? Als passagier kun je voor meer informatie contact opnemen met je reisbureau, verzekeraar of een gespecialiseerd claimbureau. Zo heeft AirHelp een tool op zijn websites staan waarmee je direct je recht op compensatie kunt controleren.
Wat is de grootste vertraging die jij weleens op een vlucht naar Amerika hebt gehad?