Een aantal jaren geleden heeft een grote Nederlandse fietsfabrikant de klassieke Hollandse omafiets in Amerika geïntroduceerd, en met succes! Vooral in de grote steden is de omafiets heel populair. De Amerikanen zijn dol op het klassieke design en de degelijke kwaliteit, retro is weer helemaal in. Maar ook door de hoge benzineprijs is de Amerikaanse markt een groeimarkt: de Amerikanen laten steeds vaker de auto staan.
Het oorspronkelijke ontwerp van de omafiets is al meer als 100 jaar oud. Vroeger waren ze heel populair bij oudere mensen vanwege de rechte zithouding en de gemakkelijke opstap. Vandaar ook de naam omafiets. Een andere veel voorkomende naam voor de omafiets is weduwefiets, dit wordt vaak gewoon afgekort als weduwe. Op zijn Fries is dat widdofyts. Vanaf de jaren ‘70 werden de weduwefietsen ook bij jongeren heel populair. Zij vonden de klassieke vormen mooi en ook de degelijkheid werd erg gewaardeerd. Onder de jongeren is de omafiets sindsdien onverminderd populair gebleven. Oorspronkelijk was hij in alle kleuren leverbaar als het maar zwart was. Tegenwoordig vind je ze ook in de trendy kleuren als roze en wit.
De tegenhanger van de omafiets heet, hoe kan het ook anders, de opafiets. De opafiets stond jarenlang in de de schaduw van het succes van de omafiets, maar geniet tegenwoordig ook steeds meer populariteit. De opafiets was heel vroeger ook alleen maar in het zwart verkrijgbaar, maar is tegenwoordig ook in andere kleuren zoals bruin en groen leverbaar. Veel moderne stadsfietsen zijn in principe op het op opamodel gebaseerd. De opafiets kun je net als de omafiets in verschillende uitvoeringen krijgen. Van heel basic zonder versnellingen en met een terugtraprem tot luxe uitvoering met 3 versnellingen en trommelremmen. Alle fietsen kun je vinden op Bikester.nl.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Bikester.nl